תשובה:
מכתב לפרופ' יעקב בזק, ששימש במשך שנים רבות על כס השופט בבית המשפט, על תפקידו של שופט במניעת הפשע מלכתחילה:
"בודאי ידוע למר פירוש הכתוב, המדבר בבריאות הגוף, "כל המחלה גו' לא אשים עליך כי אני ה' רופאך" שעיקר תפקידו של רופא הוא לסדר חיי אלה שהשפעתו עליהם באופן שמלכתחילה לא יבואו לידי חולי ולא יצטרכו לרפואה.
והוא הדבר, כמובן בנוגע לבריאות הנפש ולתפקידו של שופט, שישפיע בסביבתו באופן שמלכתחילה לא יהיה צורך בשיפוט ועונש וכו'. ובדוגמת שופטינו בזמן שבית המקדש היה קיים, הם הסנהדרין שאמרו חכמינו ז"ל שתפקידם האמיתי הי' לקשור מתניהם בחבלים של ברזל ומחזרים בעיירות ישראל ללמדם תורה כו' (תדבא"ר פי"א).
ונקודה מיוחדת בהאמור, אשר כידוע היה תוקף לסנהדרין בתור סנהדרין רק כשהיו יושבים בלשכת הגזית. זאת אומרת, שכשהיו מחזרים בעיירות ישראל היה בזה לא רק הטלטול והטרחה בלבד, אלא גם ירידה כביכול מתואר הסנהדרין.
ואף משחרב בית המקדש אין סנהדרין בישראל וכו', אבל כל מי שיש לו השפעה ועל אחת כמה וכמה השפעה של שופט בבית המשפט מחוזי ובירושלים עיר הקדש, הרי תפקיד האמור הא ביתר שאת וביתר עוז. ובפרט בימינו אלה, עת שהחשך יכסה ארץ כו'."
מקור: מכתב מט' אדר ה'תשל"ה, אגרות קודש ח"ל ע' קלג-ד